Strengere regels bijstand opgeschort

5 mei 2012

Strengere regels bijstand opgeschort

In navolging van de grote gemeenten heeft ook Doesburg de strenge gezinstoets voor de bijstand in de ijskast gezet. De toets is met de val van het kabinet Rutte ter discussie komen te staan. Wethouder Willem Bouman wil dat Den Haag snel duidelijkheid geeft over het vervolg.

De gemeente Doesburg heeft de toepassing van de strenge huishoudinkomenstoets voor mensen met een bijstandsuitkering opgeschort. ‘We gaan de definitieve besluitvorming in de Haagse politiek niet zitten afwachten en vertellen de mensen nu dat we voorlopig geen uitkeringen gaan afpakken’, zegt wethouder Willem Bouman van werk en inkomen. ‘Alle 66 personen die mogelijk hun uitkering per 1 juli zouden gaan verliezen krijgen op korte termijn bericht dat de bezuinigingsmaatregel tot nader order door Doesburg niet zal worden uitgevoerd’.

Bouman vindt dat het ministerie snel duidelijkheid moet verschaffen over hoe het verder moet: ‘Vanaf 1 januari hebben we de strenge toets al moeten toepassen op nieuwe aanvragers, we willen ook deze groep zo snel mogelijk helderheid kunnen geven. Er zal een noodwetje of iets dergelijks moeten komen, want de oude wet is ingetrokken en de nieuwe regels van het kabinet Rutte zullen worden teruggedraaid. Ik vind dat de politiek in Den Haag de verwarring van nu snel uit de wereld moet helpen. Laat ze één lijn trekken voor alle gemeenten en zo voorkomen dat het willekeur wordt’.

Bij de huishoudtoets telt het inkomen van alle gezinsleden, ook van meerderjarige inwonende kinderen, mee bij de aanvraag voor een bijstandsuitkering. Blijven alle gezinsleden zonder werk, dan zou men samen van één uitkering moeten leven.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft de Tweede Kamer en demissionair staatssecretaris van Sociale Zaken De Krom verzocht om per direct te stoppen met de invoering van de gezinsbijstand. Onlangs werd bekend dat de vier grote gemeenten in overleg met het ministerie onmiddellijk zijn gestopt met de uitvoering van de gezinstoets.'

Karabulut is blij dat de vier grote gemeenten nu stoppen met deze maatregel maar wil meer: ‘Deze oneerlijke maatregel moet in alle Nederlandse gemeenten per direct stoppen. Zodat alle gezinnen bij elkaar kunnen blijven en mantelzorgers voor mensen kunnen blijven zorgen.'

Volgens Karabulut is het ongewenst dat de maatregel in de ene gemeente wel geschrapt wordt maar in de andere niet. 'Willekeur en ongelijke behandeling moeten worden voorkomen’. Karabulut heeft de Tweede Kamer en de staatssecretaris gevraagd om zo snel als mogelijk duidelijk te geven.

De SP was en blijft tegenstander van de gezinsbijstand. Door de gezinstoets worden nu gezinnen uit elkaar getrokken, mantelzorgers en ouderen financieel gestraft en hele gezinnen de armoede in gedreven.