SP: nu bouwen voor jongeren!

29 juni 2012

SP: nu bouwen voor jongeren!

De SP wil dat de gemeente op korte termijn afspraken gaat maken met verhuurder Woonservice IJsselland over de bouw van goedkope woningen voor Doesburgse jongeren. De raad nam woensdagavond een SP-motie aan die daartoe oproept.

SP-raadslid en fractievoorzitter Petra Senhorst: 'Het is voor jongeren in Doesburg nog steeds erg lastig om een goedkope huurwoning te vinden. Ze willen hier blijven, op een gegeven moment een gezin stichten, maar als het te lang duurt, dan wijken ze noodgedwongen uit naar elders. Het is belangrijk dat we jonge mensen in de stad houden en daar ook gericht aan gaan werken. Ons inwonerstal moet op peil blijven om de voorzieningen te behouden die we samen hebben opgebouwd in Doesburg'.

Vanaf 2013 zullen de huurwoningen in de Stadsregio voor 10% via loting verdeeld worden, maar dat zal volgens Senhorst voor starters onvoldoende helpen: 'Het woonruimteverdeelsysteem wordt wat gewijzigd, maar de kansen voor starters zullen daardoor niet ineens enorm veel groter worden. Bovendien moeten bij meer toewijzing aan jongeren anderen weer langer wachten op een woning. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Daarom is de beste oplossing nu om ook woningen toe te voegen aan de voorraad, en die gericht aan jongere Doesburgers toe te wijzen. Dat mag'.

De SP heeft het college gevraagd om op korte termijn al contact op te nemen met Woonservice IJsselland, verreweg de grootste woningcorporatie. Wethouder volkshuisvesting Willem Bouman daarop: 'Dat zullen we doen. De corporatie heeft al aangegeven graag nieuwe woningen te willen bouwen en het zal ongetwijfeld helpen dat de gemeenteraad heeft meegegeven dat bij de doelgroep de bovengrens niet per se bij 27 jaar hoeft te liggen'.