‘Betere thuiszorg voor hetzelfde geld’

3 september 2012

‘Betere thuiszorg voor hetzelfde geld’

Op initiatief van wethouder Willem Bouman gaat Doesburg nadere eisen stellen aan thuiszorgaanbieders. Het uurtarief voor laagstbetaalde thuiszorgmedewerkers moet met een euro per uur omhoog en cliënten moeten meer te zeggen krijgen over wat er in en om het huis kan worden gedaan voor de toegewezen zorguren.

Kan ik een vaste thuiszorgmedewerker krijgen? Hoe kan ik geholpen worden bij een klusje? Waarom houdt een hulp netto zo weinig over van het geld dat de gemeente betaalt voor een uur thuiszorg? Mag er nog tijd zijn voor een praatje? Allemaal vragen die mensen kunnen bezighouden en waarop het gemeentebestuur nu antwoord geeft. Doesburg gaat de hulp bij het huishouden vanaf 2013 meer afstemmen op de behoeften van cliënten en eist van de lokale thuiszorgaanbieders dat ze hun medewerkers beter gaan belonen. De gemeente wil dat de cliënt zo veel mogelijk door dezelfde persoon geholpen wordt en dat de lokale instanties goed samenwerken om mensen te helpen.

Op 1 januari 2013 lopen de bestaande overeenkomsten met thuiszorgaanbieders voor het leveren van hulp bij het huishouden af. Er moeten dus nieuwe overeenkomsten gesloten worden. Het college van B en W grijpt dit moment aan om de dienstverlening voor Doesburg te verbeteren, zonder kostenverhoging. Wethouder Willem Bouman: ‘Op dit moment betalen we als gemeente aan de instellingen € 22,66 voor een uur hulp. In regionaal verband wordt nu berekend tegen welk tarief de aanbieders de hulp volgend jaar moeten kunnen leveren. Ik verwacht dat we op een vergelijkbaar bedrag gaan uitkomen. De gemeenteraad zal het tarief uiteindelijk vaststellen. Voor de uurprijzen van straks willen we als gemeente zo veel mogelijk concrete zorg terugzien. En we spreken af dat de cliënt er binnen de geïndiceerde uren voor mag kiezen om naast het reguliere werk ook andere taken te laten uitvoeren, zoals eenvoudige klussen in en om het huis. Daarnaast willen we dat er een fatsoenlijk salaris uitbetaald gaat worden aan de medewerkers. Nu zoekt de instelling soms nog het minimum op, en dat nodigt medewerkers niet uit om in de thuiszorg te blijven werken. Alleen de aanbieders die meegaan in de nieuwe opzet zullen we ook vanaf 2014 opnieuw contracteren. We hebben nu negen aanbieders, we kunnen makkelijk terug naar vijf.’

De gemeente doet voor 2013 mee in de regionale aanbesteding en zal daarbij contracten afsluiten voor slechts één jaar. In de loop van 2013 gaat de wethouder vervolgens met de individuele thuiszorgaanbieders in gesprek over de dienstverlening vanaf 2014. Bouman: ‘De aanbieders van straks gaan we selecteren op basis van geleverde prestaties. We zorgen ervoor dat onze cliënten kunnen blijven kiezen uit meerdere aanbieders. En alle aanbieders moeten de lijnen kort houden tussen de thuiszorg en de huisarts, het maatschappelijk werk, de ouderenadviseurs, de school en het zorgloket. Zo komt de hulp het best bij mensen terecht en houden we het ook betaalbaar.’

Einde bericht

Geachte redactie, i.v.m. vakantie van onze communicatiemedewerker ontvangt u dit bericht rechtstreeks van ondergetekende. Met vragen kunt u bij mij terecht: 0652383162. Vriendelijke groet,