Raad: bibliotheek betaalbaar houden

29 september 2012

Raad: bibliotheek betaalbaar houden

Het bibliotheekbestuur moet het instellen van een eenheidstarief van € 47,50 heroverwegen. Dat staat in de motie ‘Hou de bibliotheek voor iedereen betaalbaar’ die afgelopen donderdagavond in de Doesburgse raad unaniem werd aangenomen. Het initiatief kwam van SP-fractievoorzitter Petra Senhorst.

De gemeente Doesburg is aangesloten bij de basisbibliotheek West Achterhoek, samen met Bronckhorst en Doetinchem. Het bibliotheekbestuur stuurde onlangs alle leden een brief met de aankondiging dat de bestaande keuzemogelijkheden worden afgeschaft en dat er één tarief van € 47,50 euro komt voor alle dienstverlening. Een grote groep lezers betaalt nu nog € 27,50 per jaar en zou door het besluit ineens € 20,00 méér gaan betalen. De gemeenteraad vindt het onacceptabel dat de tarieven ineens zo ingrijpend worden gewijzigd en het schiet de raad bovendien in het verkeerde keelgat dat het bibliotheekbestuur de operatie doorvoert zonder te overleggen met de subsidiërende gemeenten. De raad wil dat het bibliotheekbestuur terugkomt op het besluit en dat iedere Doesburgse lezer kan blijven kiezen voor een abonnement dat past bij zijn of haar behoefte en budget.