'Hoe absurder, hoe beter!'

12 november 2012

'Hoe absurder, hoe beter!'

Regering komt met absurd plan: gemeenten moeten 100.000 inwoners of meer gaan omvatten. SP-voorman Willem Bouman geeft een eerste reactie.

“Hoe absurder, hoe beter!” Dat was de reactie van SP-voorman Willem Bouman op het moment dat bekend werd dat het kabinet wil gaan toewerken naar gemeenten met een omvang van 100.000 inwoners of meer. “Deze plannen staan zo los van de werkelijkheid, dat ze maar het best meteen in de prullenmand kunnen. Het kabinet geeft ook blijk van een enorme miskenning van de waarde van kleinere gemeenten. En het is nog eens heel erg dubbel: enerzijds worden allemaal taken naar de gemeenten overgebracht omdat gemeenten zo dicht bij de mensen staan, vervolgens worden diezelfde gemeenten opgeheven omdat ze de taken waarmee ze worden volgepropt niet zouden aankunnen. VVD en PvdA moeten echt eens de tijd nemen om goed kijken naar wat herindelingen tot nu toe aan schade hebben aangericht. Doesburg heeft de perfecte schaal, ook voor de extra taken die men kwijt wil, als er maar wel voldoende middelen meekomen voor de uitvoering. Mochten we dingen niet alleen aankunnen, dan zijn wij goed in staat om samen te werken met andere gemeenten, dat heeft de praktijk bewezen”.
De SP is van mening dat de lokale bevolking over de schaalgrootte en zelfstandigheid van de gemeente hoort te gaan, niet Den Haag. In elke gemeente zou vóór herindeling een referendum moeten worden houden. Bouman is hoe dan ook van plan om de strijd weer aan te gaan en niet op te geven. “We zijn er in 2005 in geslaagd om het herindelingsspook te verjagen, dat zullen we dit keer ook doen”.