Kinderen in armoede, dat pikken we niet!

1 december 2012

Kinderen in armoede, dat pikken we niet!

Kinderen van de Rekening
De Doesburgers brachten vandaag een flinke berg kinderschoeisel naar de SP-kraam op de driesprong. De armoede onder kinderen werd zo eens stevig aan de kaak gesteld. De ontluistering over de kabinetsplannen van VVD en PvdA is groot in Doesburg, zo bleek.

Opvallend veel mensen kwamen vandaag in de stad bij de SP een praatje maken. Jos, Patrick, Petra, Willem en Alexander namen er alle tijd voor en waren constant in gesprek. Er bleek veel woede te bestaan over de teruglopende zorg voor ouderen in de zorgcentra en over de regeringsplannen met de thuiszorg. Ook kwamen mensen hun beklag doen over de rijksmaatregel om in het minimabeleid te schrappen: ondanks een minimaal inkomen kwamen ze niet meer in aanmerking voor kwijtschelding, voor de reductieregeling of voor de vergoedingsregeling aanvullende ziektekosten. Er kwamen ook nogal wat vragen over individuele situaties, die zullen door de SP-hulpdienst worden opgepakt.

'Ze laten de gewone mensen weer de rekening betalen', zei een voorbijganger. Een ander zei het zo: 'Het is kabinetsbeleid is BEdacht en niet DOORdacht. Als je op deze manier gaat zitten bezuinigen, dan gaat het helemaal de verkeerde kant op met de samenleving!'

Tegen twaalven lag er al een hele stapel kinderschoentjes in de kraam. Later in de middag werd de opbrengst ingeladen voor transport naar het landelijk SP-partijkantoor in Amersfoort. De lege schoentjes worden op 5 december bij het torentje van Rutte geplaatst. Daarna krijgen ze een goede bestemming.