'Zorgplannen Rutte 2 moeten NU van tafel!'

27 januari 2013

'Zorgplannen Rutte 2 moeten NU van tafel!'

De Manifestatie ZORG VOOR ELKAAR trok vanmiddag een volle Onderbouw. Zorgwerkers, zorgaanbieders, cliënten, mantelzorgers, de vakbond, de lokale politiek, iedereen is het erover eens dat de kabinetsplannen voor de thuiszorg van tafel moeten.

Onder grote belangstelling werd vanmiddag onder begeleiding van Agnes Kant in de Onderbouw de manifestatie “Zorg voor Elkaar” gehouden. Onder de aanwezigen waren zorgmedewerkers, hun cliënten, mantelzorgers, raadsleden, zorgaanbieders, vakbond en sympathisanten.
Het actiecomité sprak zijn grote zorg uit over de kabinetsplannen die er aankomen en ondersteunde dit met persoonlijke verhalen die cliënten vanmiddag op het podium kwamen vertellen. Zij roepen het gemeentebestuur op om aan Den Haag duidelijk te gaan maken dat dit kan, zij zijn de ogen en oren voor de mensen die zorg nodig hebben.
De Annefieke Booij (zorgaanbieder STMG) en Herman Stuut (Oost Gelre) meldden dat de gemeenten een zware taak krijgen om de thuiszorg te regelen met nog maar een kwart van het geld. Als het doorgaat zullen veel mensen geen hulp meer krijgen en zullen vele medewerkers in de zorg ontslagen worden. Beiden ondersteunen het comité volledig.
Frans van der Krul, FNV afdeling Doesburg, zei dat de bond deze actie steunt en roept iedereen op om 4 februari naar de grote thuiszorgdebat in Nieuwegein te komen.
De raadsleden Gossink (CDA), Verlaan (D66) en Senhorst (SP) delen de zorg van het actiecomité en zijn bereid om het weer op de politieke agenda te zetten. Een kritische vraag van comitélid Jasper Eggens aan mevrouw Verlaan was waarom D66 de motie van de SP niet heeft gesteund tijdens de raadsvergadering van december. Zij legde uit dat ze problemen met de tekst had en dat zij een nieuwe motie zeker zal steunen.
Op het eind van de bijeenkomst riep comitéwoordvoerder Heidy Melissen iedereen op om Zorg voor Elkaar te blijven steunen: "We gaan net zo lang door als nodig is om de zorg voor onze cliënten te blijven behouden!"

Een samenvatting van Doesburg TV is te zien op