straffen wwb aangescherpt

1 februari 2013

straffen wwb aangescherpt

Met de stemmen van SP en PvdA tegen heeft de gemeenteraad de straffen aangescherpt voor mensen in de bijstand die zich niet genoeg inspannen om uit de uitkering te komen.

Wie onvoldoende solliciteert of niet genoeg meewerkt aan een traject krijgt straks een korting van 35% op het bedrag dat ie na het einde van de maand op z'n rekening krijgt. Dat heeft een meerderheid van CDA, VVD, Stadspartij Doesburg, D66 en GL gisteravond besloten. CDA-raadslid Rob Gossink: 'Het college stelde een korting van 20% voor, maar dat is te weinig en schrikt niet af, de gemeente moet harder optreden".
Atalay Sahin van de SP-fractie was het daar niet mee eens. Hij vindt dat de andere partijen er te veel van uitgaan dat mensen in de uitkering helemaal niets zouden willen. Een stok achter de deur is prima, maar je moet blijven uitgaan van kansen en dat mensen die ook willen pakken. 'Wij staan achter het voorstel van het college.' SP en PvdA stemden tegen de aanscherping van de regels. Yvonne Irving (PvdA) vond dat de gemeenteraad zich beter druk kon maken over de vraag of er wel genoeg geld is om mensen aan het werk te helpen.