College lijkt bereid SP-voorstel thuiszorg te volgen

31 mei 2013

College lijkt bereid SP-voorstel thuiszorg te volgen

Het college gaat met de Doesburgse thuiszorgaanbieders in gesprek over verlenging van de thuiszorgcontracten met het jaar 2014. De SP stelde verlenging voor om de groeiende onrust in de thuiszorg deels weg te nemen. Goed nieuws dus, al blijft door de landelijke bezuinigingen van PvdA en VVD een kaalslag dreigen.

Op 25 mei vroeg de SP fractie het college om de contracten met de huidige aanbieders (waaronder STMG, Groot Gelre en Attent) te verlengen. SP-fractievoorzitter Petra Senhorst: "In de raadsvergadering van 30 mei hebben wij vervolgens van de rondvraag gebruik gemaakt om het college te vragen wat in deze de standpunten zijn. Zijn ze bereid ons voorstel over te nemen? Wethouder Bollen (PvdA) heeft in deze raadsvergadering geantwoord dat hij op korte termijn met de huidige aanbieders in gesprek gaat om een contractverlenging voor te stellen. Dit geldt dan voor 2014. Verder wil de wethouder nu nog niet gaan. Ook wil hij in dit gesprek meenemen dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen."

De SP reageerde in de vergadering positief op de eerste beweging die het college nu maakt. Petra: "Een eerste stap is nu gezet, als SP zullen wij nu in ieder de vinger aan de pols gaan houden. Het college wil ons voorstel in ieder geval voor 2014 overnemen. Dat is positief, al zal het maar voor een gedeelte de heersende onrust kunnen wegnemen. Landelijk houden PvdA en VVD namelijk vast aan een bezuiniging van 40 procent op de thuiszorg. Op 8 juni gaan wij daar dus nu eerst, samen met de thuiszorgmedewerkers, massaal tegen demonstreren in Amsterdam."