SP: Geef thuiszorgaanbieders nu zekerheid over 2014

26 mei 2013

SP: Geef thuiszorgaanbieders nu zekerheid over 2014

Doesburg moet op korte termijn aan haar thuiszorgaanbieders de zekerheid geven over de levering van hulp bij het huishouden in 2014. Dit stelt de raadsfractie van de SP voor in een brief aan het college. Aanleiding voor het voorstel zijn de aangekondigde 1.100 ontslagen bij de Achterhoekse zorgaanbieder Sensire.

De SP wil een dergelijke ontwikkeling voor Doesburg voorkomen en vraagt het college om op korte termijn een besluit te nemen over contractverlenging.

SP-fractievoorzitter Petra Senhorst: “De thuiszorg is in Doesburg nu nog goed geregeld. De huidige aanbieders (waaronder STMG, Groot Gelre en Attent) zijn geselecteerd op kwaliteit en de gemeente betaalt een fatsoenlijk tarief voor de verleende hulp. Ook in Doesburg lopen de thuiszorgcontracten af op 31 december, maar er kan zonder probleem met een jaar verlengd worden, zonodig zelfs met nog een jaar. Dat is zo vastgelegd. De medewerkers en de cliënten mogen niet de dupe worden van de voortdurende onduidelijkheid in Den Haag”.

In het recent gesloten landelijke zorgakkoord werd een korting van 40 procent op de gemeentelijke budgetten voor de thuishulp overeengekomen. Dit zal nog moeten worden omgezet in definitieve besluitvorming door de Tweede Kamer, die naar verwachting ergens in het najaar plaatsvindt. Op 8 juni is er in Amsterdam nog een manifestatie over de thuiszorg. De gemeenten bereiden zich ondertussen voor op veranderingen, maar weten nog niet hoeveel geld er precies beschikbaar zal zijn vanaf 2014.

Petra Senhorst: “Als de lokale contracten verlengd worden, dan kan de gemeente vervolgens samen met de aanbieders gaan overleggen over het zo goed mogelijk opvangen van komende bezuinigingen. De onrust onder de thuiszorgmedewerkers en hun cliënten is groot, veel mensen houden hun hart vast. We moeten ons als gemeente blijven hard maken voor fatsoenlijke thuiszorg. Van mensen met beperkingen wordt verwacht dat ze langer thuis blijven wonen. Goede thuiszorg maakt dat mogelijk en helpt voorkomen dat mensen in een vroeg stadium een beroep moeten doen op duurdere zorgvoorzieningen”.