22 juni 2013

Handen af van de Hoge Linie!

SP-raadslid Gerrit Hammink tekent stevig bezwaar aan tegen een plan voor een openbare route dwars door de Hoge Linie: 'Gaan we de zaak nu voorgoed verpesten?'

Handen af van de Hoge Linie!

Een openbaar pad aanleggen, dwars door de Hoge Linie, dat gaat leiden naar een uitzichttoren iets verderop. Dat is het plan van het college van burgemeester en wethouders in nieuwe samenstelling. Wethouder Westra presenteerde het op 13 juni aan de raadscommissie, hij wil er het toerisme mee promoten. Ik vraag me af waar dit nu weer goed voor is. Tot nu toe kon de Hoge Linie vanwege de kwetsbare natuurwaarden altijd rekenen op zorgvuldige bescherming. De Doesburgers zijn er zuinig op, en dat is maar goed ook. De vestingwallen aan de noordkant zijn zodoende erg gaaf gebleven en door de rust in het gebied heeft zich een bijzonder stuk natuur ontwikkeld. Wat is het toch, dat er steeds opnieuw geprobeerd moet worden om dit alles te verstoren? Door steeds verdergaande openstelling is het straks gedaan met dit unieke gebied. 'Het is maar een pad, alles blijft verder zoals het is', zo luidt het nu uit de mond van de wethouder. Voor mij is het een onvergeeflijke stap te ver. Liefhebbers van cultuurhistorie en van natuur hebben elke maand de gelegenheid om, onder begeleiding, een kijkje te nemen in de Hoge Linie. Een wandeling door het gebied is een bijzondere ervaring en doet de deelnemers steevast beseffen dat er in de Hoge Linie veel te verliezen valt. Gaan we de zaak nu voorgoed verpesten? Vanaf de dijk en vanaf de Grietstraat heb je een fantastisch zicht op de Hoge Linie. Informatieborden kunnen hier een verrijking zijn. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen om onze vestingwerken ‘beter beleefbaar te maken’. Met het geld uit het stedenbeleid van de provincie kunnen we zeker nuttige dingen doen. We kunnen op een aantal plaatsen informatiepanelen plaatsen en we kunnen de Lage Linie waar dat nodig is herstellen. Onze vestingwallen kun je dan in de Lage Linie goed blijven beleven en hoeft daarvoor echt niet de Hoge Linie in. Recent werd het collegeprogramma uit 2010 nog omarmd door de nieuwe coalitie, men zou het ongewijzigd gaan uitvoeren. Inmiddels blijkt dit loze taal. Nauwelijks uitgesproken worden de beloftes al gebroken en wordt het begin van het einde van de rust in de Hoge Linie ingeluid. Voor mij past hierop maar één antwoord: Handen af van de Hoge Linie!

Gerrit Hammink
Raadslid SP