De Voedselbank, een noodzakelijk kwaad

2 februari 2014

De Voedselbank, een noodzakelijk kwaad

Volgens premier Mark Rutte is er geen armoede in Nederland, een uitspraak die word gelogenstraft door het bestaan van de Voedselbank. Ruim 1,1 miljoen mensen zouden volgens de criteria aanspraak kunnen maken op deze vorm van armoedebestrijding.

Op vrijdag 24 januari j.l. Bezochten Patrick Ott en Heidy Melissen  namens de SP Doesburg de voedselbank in Arnhem. Zij waren aangenaam verrast door de professionele aanpak van de vrijwilligers. Ze zagen de opslag van de goederen waar hygiëne het sleutelwoord is.. Grote vriezers en koelingen voor vlees, groenten en brood en de regels van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit worden strikt nageleefd.

Momenteel beschikten ze over een ruime voorraad om de mensen te kunnen helpen, wat ook te maken had met overschotten van winkelvoorraden uit de decembermaand. Helaas komt het ook voor dat er periodes zijn dat ze maar 70 duizend mensen kunnen helpen. Soms nog minder omdat er simpelweg niet genoeg is om iedereen te helpen.

Waarom noemt de SP de Voedselbank een noodzakelijk kwaad? Omdat mensen en hun kinderen, geholpen moeten worden zodat een kind niet met een lege maag naar school hoeft. Eigenlijk moet de oorzaak van de armoede weggenomen worden, zodat gemeenten niet steeds meer mensen aan deze lijst hoeven toe te voegen maar gaan kijken waar de oorzaak ligt. Waarom zijn mensen in zulke financiële problemen gekomen, wat kan er gedaan worden om ze eruit te helpen, hen sturing geven om herhaling te voorkomen. Zodat mensen waarvoor een dergelijke situatie dreigt eerder aan de bel trekken en er zo veel ellende voorkomen kan worden.

Want hoe mooi en edelmoedig dit initiatief ook mag zijn, het gaat gevaarlijk de kant van bedelingen en gaarkeukens van vroegere eeuwen uit. Daar moet een stokje voor worden gestoken zodat mensen in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Hun zelfrespect behouden, want velen zullen het toch zien als je hand ophouden. Want je kan je afvragen hoeveel huishoudens er zijn die hun armoede verborgen houden.

Zolang de oorzaak, armoede, bestaat moet de Voedselbank ook blijven bestaan. De SP maakt zich dan ook sterk dat deze vorm van hulpverlening goed kan functioneren. Daar is veel hulp van sponsoren bij nodig, van supermarkten die iedere dag veel voedsel wegdoen wat zij niet meer kunnen verkopen maar waar de Voedselbank heel blij mee zou zijn.

Kortom, de vrijwilligers van de Voedselbank doen mooi en dankbaar werk. Laten wij hen helpen door het hun mogelijk te maken de mensen en hun gezinnen die het zo hard nodig hebben te blijven steunen. Maar ondertussen moet er wel worden gewerkt aan een eerlijk en menswaardig bestaan voor iedereen.