Regio conferentie

6 april 2014

Regio conferentie

Zaterdag 5 april bezochten Heidy Melissen en Marion Berends als afgevaardigden voor SP Doesburg de regio conferentie voor Gelderland en Overijssel. Het werd een dag met veel informatie over de op handen zijnde Europese Verkiezingen. Er werd gesproken over de verkiezingen voor Provinciale Staten van volgend jaar en ook werden de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen nog geëvalueerd. Een verslag.

De dag begon met een filmpje over de nieuwe landelijke actie van de SP, een protest tegen de sluiting van veel verpleeghuizen en de gedwongen verhuizingen van ouderen en ontslag van personeel dat dit met zich meebrengt. Tjitske Siderius, die deze dag de leiding in handen had, was blij om te melden dat er al 6.000 digitale handtekeningen binnen waren. Geweldig natuurlijk maar er moeten nog veel meer bij komen en ook papieren exemplaren. We laten toch niet sollen met onze ouderen?

Na wat verdere uitleg over het verloop van de dag gingen de afgevaardigden per provincie uiteen en kregen zij de gelegenheid om vragen te stellen. Dit naar aanleiding van wat er verteld was over de zaken die in de provincie spelen. Ook zijn de programma en kandidaten commissies gekozen voor de Provinciale Staten verkiezingen van maart 2015.

Nu waren de provincies weer bij elkaar gekomen en konden we het verkiezingsfeestje gaan bespreken. Want dat is het landelijk gezien zeker wel geworden, Overijssel dat  naar 35 zetels ging en Gelderland die maar liefst 60 zetels heeft behaald.

Wat wel verwonderlijk blijft is dat hoewel de SP in veel plaatsen groot is geworden er toch veel onwil is bij andere partijen om ons in de coalitie op te nemen. Zo doet het feit zich voor dat zowel in Doesburg als in Rheden op enkele stemmen na de SP de grootste partij is geworden. Toch kiezen de andere partijen ervoor om niet met de SP te willen regeren. Jammer. Niet alleen voor de SP maar zeker ook voor de kiezer die de SP verkozen heeft.

De dag werd afgesloten met de Europese Verkiezingen. Dat leeft niet erg onder de mensen maar zijn toch heel erg belangrijk. Want niet stemmen betekent instemmen met het beleid uit Brussel, wat ten koste zal gaan van een sociaal Nederland. De SP zegt NEE tegen deze Europese superstaat die nu gecreëerd wordt maar JA tegen Europese samenwerking waarbij de zelfstandigheid van Nederland gewaarborgd is. Want de SP is van mening dat er uiteindelijk in Den Haag beslist moet worden over Nederland en niet in Brussel.

Dennis de Jong, leider van de SP-vertegenwoordiging in het Europees Parlement, sloot de dag af met een toespraak waarin hij het belang van de verkiezingen sterk benadrukte. Tevens kunnen we het kabinet daarmee laten zien dat we hun beleid niet meer pikken, zoals we in maart met de gemeenteraadsverkiezingen al hebben gedaan. Maar ook voor een zelfstandig en sociaal Nederland waar wij zelf over beslissen.