Algemene beschouwingen

31 oktober 2014

Algemene beschouwingen

De SP staat voor een samenleving waarin de begrippen menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. Onze inzet is erop gericht dat iedereen hier in Doesburg goed en betaalbaar kan wonen en leven, dat mensen zo veel mogelijk in hun eigen inkomen kunnen voorzien, dat we onze voorzieningen behouden en bereikbaar houden voor alle Doesburgers en dat iedereen die het alleen niet redt kan blijven rekenen op de zorg en ondersteuning die nodig is.

Het kabinet, met VVD en PvdA, houdt vast aan een omvangrijke overheveling van taken naar gemeenten en dit met minder budget. Hoe dat allemaal precies moet gaan, bijna aan de vooravond, is nu nog steeds niet helder. De SP wil dat we de nieuwe taken rond zorg en inkomen lokaal zodanig worden ingevuld dat de schaarse middelen die we nog krijgen maximaal ten goede komen aan de mensen en niet in bureaucratie en in inefficiëntie gaan zitten.
De behoeften van de inwoners moeten leidend zijn NIET het beschikbare rijksbudget! De ingeslagen weg om hulp bij het huishouden om te vormen tot een algemene voorziening gaat leiden tot ontslagen bij de zorgmedewerkers en leidt ertoe dat alleen inwoners onder bijstandsniveau een beroep doen op de hulp bij het huishouden, met alle gevolgen van dien. De rekening van deze korte termijn beslissing krijgen we alsnog gepresenteerd.
We vragen transparantie van de gelden omtrent de decentralisaties, nu en in de toekomst. Ons voorstel is en was om dit een een aparte paragraaf in de nota`s te vermelden. Zodat het inzichtelijk wordt dat verkregen middelen voor de betreffende doeleind gebruikt zijn.

Het plan van het College van Doesburg om schoolzwemmen af te schaffen, in het waterrijke Doesburg. is onacceptabel. Wanneer het schoolzwemmen wordt afgeschaft zal dit betekenen dat veel minder kinderen de kans krijgen om te leren zwemmen wat tot gevaarlijke situaties kan leiden in Doesburg waar zoveel open water is. Het argument besparing mag volgens de SP niet gelden als het gaat om de veiligheid van onze jeugd. Daarnaast is het ook de vraag of dit werkelijk wat bespaart en of het niet juist voor meer kosten zorgt. Doordat het zwembad inkomsten van het schoolzwemmen verliest, dreigt voor hen een financieel probleem, waardoor ze aan de gemeente steun zullen vragen. Kinderen leren niet zwemmen, maar het geld is weg. Bovendien is er zowel in de gemeenteraad als in de commissie toegezegd dat er overleg zou komen over de toekomst van schoolzwemmen. Nu lijkt er van een keuze geen sprake meer te zijn en is de enige mogelijkheid het schrappen van schoolzwemmen.
Wij dienen samen met Groen-Links een motie in.

In alle gemeenten wordt op dit moment fors gesneden in de ambtelijke organisatie. Ook Doesburg  zal moeten snijden, er zal veel meer moeten worden gevonden. De SP is van mening dat er aanvullende besparing kunnen worden gerealiseerd op basis van een totaalplan voor de organisatie, waarbij een reorganisatie onontkoombaar zal zijn. De SP is bereid incidenteel extra geld in te zetten mits het uiteindelijk een substantiële besparing gaat opleveren.
In deze lijn willen wij trouwens in de aankomende accommodatienota een besparing te zien bij de gemeentelijke gebouwen.
Voorbeelden: waarom kunnen we de behoefte aan communicatie niet opvangen met de huidige medewerkers of geen adviesbureaus inhuren maar eerst kijken of we de kennis zelf in huis hebben. Bijvoorbeeld adviesbureau Anne Pastors van wie we een boek hebben gekregen; Wijsheid in pacht, wie zal ik eens overhoren? Dacht ik al, weggegooid geld!

Verder pleit de SP er voor om alle prestige projecten te cancelen oftewel in de koelkast plaatsen totdat de financiële consequenties van de decentralisaties duidelijk zijn.
Van de investering in de Hoge Linie ontgaat de noodzaak. Wat is een uitkijk toren nou waard als  je van dat punt kunt uitzien over Doesburg waar de mensen aan het verpieteren zijn omdat zij de zorg niet krijgen die ze nodig hebben.
De noodzaak van verplaatsing van de stadswerf ontbreekt ook. En dit is niet het moment is om onderzoek te doen naar iets wat financieel absoluut niet te behappen is en die de inwoners uiteindelijk met hogere lasten zal opzadelen. De stadswerf functioneert prima. Niet doen dus.
We benadrukken dit met een motie “investering in de Hoge Linie en verplaatsing stadswerf in de koelkast”

Na de ronde met technische vragen is er geen ruimte geweest voor politieke vragen. De SP snapt de technische uitleg maar kan er soms geen touw aan vast knopen wat de richting is die het college inslaat. Bijvoorbeeld: Het schoolzwemmen. De beëindiging van het schoolzwemmen is dan een keuze van het college maar welke politieke gedachte ligt hieraan ten grondslag?
We zijn verbijsterd dat hier in de procedure geen ruimte voor is, als nog stellen we aan het college een aantal politieke vragen uit de schriftelijke vragen ronde:

• - Er is sprake van het dichter bij huis organiseren van de dagbesteding. Kan het college dit concretiseren hoe en met welke organisaties dit gedaan gaat worden?
  • - Hoe ziet het college de rol van de BSMR en hoe gaat het college ervoor zorgen dat ze deze rol kunnen vervullen?
  • - Vermeld wordt dat er 84.000 beschikbaar is voor het verder professionaliseren van de communicatie. De informatie nota hieromtrent hebben we ontvangen. Blijft bij ons nog steeds de vraag; Wat is het beoogde/meetbare resultaat (2012 Actorion quick scan)
  • - In overleg met het jongerencentrum wordt gezocht naar bezuinigingsmogelijkheden waarbij in totaal € 100.000 moet worden bezuinigd. De concrete invulling hiervan ligt nog niet vast. Waar denkt men aan? Wil het college een Dojok 2.0? Prima dan niet zeuren als er overlast komt.

Ik sluit af met de opmerking dat wij onze steun voor nu en in de toekomst afhankelijk stellen van wat college en raad gaan doen met onze inbreng en onze wijzigingsvoorstellen/moties.
De SP wil een sluitende, complete en vooral ook deugdelijke meerjarenbegroting voorgelegd krijgen, waarin de bekende risico’s in voldoende mate zijn gekwantificeerd en afgedekt en waarmee geanticipeerd wordt op slechtere tijden. Uit deze begroting blijkt dat het huidige college geen ambitie of visie heeft. Wij hebben de afgelopen jaren laten zien dat Doesburg een goed sociaal beleid kan voeren en overeind kan houden, ook in slechte tijden.

Vervolgens zijn de handtekeningen aangeboden, die tijdens de actie op 25 oktober jongstleden t.b.v. het schoolzwemmen zijn verzameld in het centrum van Doesburg.