SP vraagt College om vaste contracten voor Presikhaaf Bedrijven

7 november 2014

SP vraagt College om vaste contracten voor Presikhaaf Bedrijven

De SP heeft samen met afdeling Arnhem fel ingezet om de tijdelijke contracten van werknemers van sociale werkplaatsen om te zetten naar contracten voor onbepaalde tijd. Dit om te voorkomen dat mensen die afhankelijk zijn van beschutte werkplaatsen weer thuis komen te zitten zonder een zinvolle dagbesteding.

Het gaat hier wel om mensen die weliswaar tijdelijke contracten hebben maar waarvan hun beperkingen helaas voor hun hele leven zijn. Juist voor hen is die beschutte werkplek zo  belangrijk omdat ze zo in een veilige omgeving in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Wanneer dit wegvalt betekent dit voor hen terugval in de bijstand met sombere vooruitzichten op de kans op een passende werkkring.

Gelukkig is onder de druk van Advakabo en de SP gemeente Arnhem al tot inzicht gekomen dat deze mensen niet in de kou mogen worden gezet. Het Arnhemse college van burgemeester en wethouders wil de tijdelijke contracten van Arnhemse medewerkers van Presikhaaf Bedrijven omzetten naar vaste contracten. Dit staat in een raadsvoorstel dat het college 4 november heeft gedaan aan de gemeenteraad.

SP Doesburg is verheugd dat ook het Doesburgse College genegen is de tijdelijke contracten van de werknemers van Presikhaaf uit Doesburg eveneens om te laten zetten naar contracten voor onbepaalde tijd. Ze wil benadrukken dit voornemen graag snel uitgedrukt te zien in een raadsvoorstel zodat er ook voor de werknemers van Presikhaaf Bedrijven uit Doesburg een einde komt aan onzekerheid en vrees voor hun toekomst.