SP vindt bezuiniging thuishulp onacceptabel

2 december 2014

SP vindt bezuiniging thuishulp onacceptabel

De SP Doesburg zal niet instemmen met nieuwe WMO verordening voor 2015. Volgens de fractie staat het staat bol van vaagheid en dwaalsporen. Het enige wat wel duidelijk is dat er over de hele linie 40% bezuinigd wordt. Het kan niet anders dan dat dit gaat leiden tot grote problemen in de Thuiszorg, voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten.

Op alle gebieden wordt er maatwerk beloofd dat via keukentafel gesprekken geregeld gaat worden. Wat de graadmeters zijn voor de zorg en steun voor vervoer en hulpmiddelen blijft onduidelijk. Dit terwijl de klok op vijf voor twaalf staat nu de laatste maand voor de invoering van de participatie wet is ingegaan. Desondanks hebben de burgers van Doesburg geen enkel idee wat hen te wachten staat. Het enige wat zij krijgen is geruststellende woorden maar geen feiten.

SP-fractievoorzitter Patrick Ott stelt dat het enige concrete is dat Thuiszorg afgeschaft wordt als algemene voorziening en dat vervolgens iedereen daar zorg kan inkopen. Daarmee wordt de Thuiszorg gedegradeerd tot een commercieel werkster-bureau. Mensen hebben geen idee of ze hun hulp blijven houden en wat ze straks kwijt gaan zijn aan eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp of voor hun hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld hun scootmobiel of de traplift. Dat zorgt voor heel veel onrust en angst. De vergoeding voor chronisch zieken en gehandicapten voor hun hoge ziektekosten die zij voorheen vanuit het CAK kregen gaat nu ook naar de gemeenten. Dit dreigt daar in een grote algemene pot te verdwijnen, zonder dat zij er iets van terug zullen zien.

Dit alles maakt deze verordening totaal onacceptabel en de SP wilt deze ook van de tafel. Het zal plaats moeten maken voor een duidelijker, menswaardiger verordening. Zoals de verordening nu voorligt kan de SP hier niet mee instemmen.