Verhuizing Milieustraat en Stadswerf

24 december 2014

Verhuizing Milieustraat en Stadswerf

Bij de SP is verontwaardiging en verbazing gerezen aangezien de gemeenteraad voornemens van het college moet vernemen via de media. Bovendien lijkt het in de media of de verhuizing al in kannen en kruiken is, terwijl er nog vele losse eindjes zijn. De SP is altijd al tegen dit plan geweest maar van de voorwaarden die andere partijen hebben gesteld is lang niet duidelijk of hier aan kan worden tegemoet gekomen.

De SP is tegen dit plan omdat de financiële haalbaarheid afhangt van een serie onzekere factoren.

• Zo is er niets in de plannen te vinden om de oude locatie te saneren voor het, na jarenlang als afvalopslag gediend te hebben, gebruikt kan worden voor woningbouw. Wil de woningbouwcorporatie, in tijden dat er minder gebouw mag worden, wel zoveel geld steken in nieuwe grond?
  • Er wordt klakkeloos aangenomen dat ook Bronkhorst gebruik gaat maken van deze nieuwe locatie wat de kosten gaat drukken. Hierover is echter nog geen zekerheid.

Verder vind de SP de nieuw gekozen locatie geen goede keuze. Zo aan een directe toegangsweg naar Doesburg is dit het eerste wat bewoners en toeristen zien wanneer ze de stad binnen komen. De parkeerplaats voor vrachtwagens zal voor overlast aan lawaai en stank gaan zorgen. Overigens is nog steeds niet zeker of die parkeerplaats die door andere fracties een voorwaarde is, er zal komen. Datzelfde geldt voor de zo gewenste natuur die aangelegd moet worden, ook niet zeker. Over die natuur wil de SP ook stellen dat het goed mogelijk is dat er, in dit al jaren lang braak liggende terrein al beschermde fauna groeit en leeft. Wat we ook willen onderstrepen is dat je geen natuur aanlegt, die ontstaat. Aangelegde natuur is geen natuur maar een park.

De enige zekerheid die het college op voorhand kan geven is dat er 360.000 euro door de raad opgehoest moet worden als extra budget voor meer personeelskosten. Overigens moest de raad via de media vernemen dat dit volgende maand van hen gevraagd gaat worden. De vraag kan dan gesteld worden wat er nog meer niet voorzien is in de plannen. En natuurlijk dat wanneer er zoveel meer nodig is er voor eerdere voorwaarden geen ruimte zal zijn. Bovendien is het een bedenkelijke zaak om in tijden van de enorme bezuinigingen zoveel geld te steken in dergelijke projecten wat zonder meer te koste zal gaan van de burgers van Doesburg.

De SP wil dan ook oproepen om deze plannen onmiddellijk te herzien. Er is al heel veel geld in gestoken maar beter ter halve gekeerd als ter hele gedwaald. Bekijk serieus de mogelijkheid om de huidige locatie te renoveren. Als het afval van Bronkhorst er niet bij hoeft dan kan dat misschien best. Het spaart in ieder geval hele hoge saneringskosten uit. Kan het daar werkelijk niet meer zoek dan naar een locatie op een bedrijventerrein. Plaats het niet zo dichtbij een woonwijk en direct in het zicht van bezoekers van Doesburg.