Niet de vlag uit, college is gezakt voor de herkansing armoedebestrijding

27 juni 2015

Niet de vlag uit, college is gezakt voor de herkansing armoedebestrijding

Vorige maand beloofde het College met een concreet actieplan te komen aan de hand van het beleidsplan armoedebestrijding. In het actieplan staat de besteding van de zogenoemde Klijnsma gelden.

In 2014 heeft het college niet volledig gebruik gemaakt van deze gelden. Tot woede van de SP was er een restant van 36000 die dan kwam te vervallen. Waarop ervoor werd gezorgd dat deze gelden werden overgeheveld naar 2015, (in totaal 71.400) en het college een herkansing kreeg. Bij deze herkansing moet de SP concluderen dat de vlag niet uit kan omdat het een onvoldoende is.

Wij zijn verheugd met de gelden voor lokale armoedebestrijding mensen direct kunnen helpen aangezien dit door de bezuinigingen van de landelijke VVD en PvdA een steeds groter probleem is. Want eigenlijk ziet de SP de landelijke gelden voor armoedebestrijding als een doekje voor het bloeden. Je krijgt een doekje van diegene die je aan het bloeden heeft gemaakt.

We zijn verheugd maar ook kritisch op de uitvoer zodat al het geld terecht komt bij de mensen waar het voor bedoeld is. In het actieplan gaat er volgens ons teveel geld zitten in de organisatie en er is geen samenhang tussen de gelden die zijn toegezegd aan de gerenommeerde instanties. Uit het actieplan blijkt niet waarvoor de instanties hun toegezegde gelden gaan gebruiken. Wellicht zit hier een dubbeling in of een mogelijkheid om elkaar te versterken. De SP heeft ook een aantal praktische projecten/oplossingen genoemd en deze zijn niet terug te vinden

Helaas heeft de SP dit actieplan moeten afwijzen. Er worden teveel omwegen bewandeld voordat de gelden bij de mensen zijn waar het voor bedoeld is. We verwachten van het college in de toekomst een veel duidelijker, concreter en effectiever plan.
Armoedegeld moet terecht komen bij diegene waar het voor bedoeld is!