SP reactie op Kadernota Doesburg

26 juni 2015

SP reactie op Kadernota Doesburg

Foto: Patrick Ott

Donderdagavond 25 juni, werd in de gemeenteraad de kadernota voor het beleid voor de komende jaren besproken. Volgens de SP mist dit visie en komt men niet verder dan juist die bezuinigingen die de Doesburgers zelf niet willen. Terwijl er steeds meer geld wordt gepompt in dure projecten om toeristen naar Doesburg te trekken.

Vanavond geven wij een concrete en to the point algemene beschouwing op de kadernota. Tegen de andere fracties wil ik zeggen "Het kan wel!" hierbij maak ik dan ook reclame voor Emile zijn nieuwe boek, nu verkrijgbaar in de betere boekhandel.

Zoals elk keer melden we dat we als SP  staan voor een samenleving waarin de begrippen menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. We blijven ons erop richten opdat iedereen hier in Doesburg goed en betaalbaar kan wonen en leven, dat mensen zo veel mogelijk in hun eigen inkomen kunnen voorzien, dat we onze voorzieningen behouden en bereikbaar houden voor alle Doesburgers en dat iedereen die het alleen niet redt kan blijven rekenen op de zorg en ondersteuning die nodig is.

In het sociale domein is er in het geheel 1.1 miljoen minder budget. Al eerder heeft het college aangegeven dat bij de aanhoudende ontwikkelingen ongeveer 80% van het participatie budget naar de werkvoorziening Midden Gelderland gaat. Wij hebben ons enorm ingezet voor de sociale werkplaats en zullen hier ons nog nadrukkelijk mee bezig houden. Maar daarnaast vinden we dat de nieuwe doelgroep ook geholpen dient te worden. We zijn van mening dat het subsdieplafond niet leidend mag worden maar de behoefte van de inwoners van Doesburg.
(Pot met pindakaas voor Pwet naar aanleiding van metafoor Wethouder Mulder)

Wij maken ons zorgen over de kosten van het verzetten van de keukentafelgesprekken met daarbij het aanpassen van het beleid naar aanleiding van rechtszaken in de buurt gemeenten. Het budget staat al onder druk en als er niet meer gelden beschikbaar komen dan zijn we bang waar de rekening wordt gelegd, aangezien het college al uitsprak dat het binnen het rijksbudget blijft. Worden medewerkers toch ontslagen of is kwetsbare oudere het kind van de rekening. Beide opties zijn bij ons niet bespreekbaar.

Ook maken wij ons ernstig zorgen over  de stapeling van eigen bijdrages bij de chronisch zieken en gehandicapten gaat dit tot financiële problemen leiden.
(pot met veren met opschrift, kaalgeplukt)

En daarbij willen we opmerken dat ondanks dat de zorg terug trekt wij vinden dat we als gemeente de verplichting hebben dat er voor ouderen wel activiteiten worden georganiseerd, en ze niet vereenzamen. Wij hebben hiervoor onderzoek gedaan bij Maartenshof en met het behoud van het restaurant in IJsselzicht is er een mooi begin gemaakt. Met daarbij de kanttekening dat op IJsselzicht bij het vertrek van Attent zij zonder pardon de meubels in de openbare ruimte hebben meegenomen.

Bij veel gemeenten is de interne organisatie versoberd, dit geldt blijkbaar niet voor Doesburg;

• Bij monumentenzorg komen er 350 uur bij en bij natuurbescherming 400 uur extra is dat niet veel voor een gemeente met nog geen 12000 inwoners?
  • Er is een formatie uitbreiding voor openbare orde en veiligheid:. Doesburg  is een kleine gemeente en vorig jaar is al bijna 9 ton hieraan uitgegeven en daar komt dan nog een voor 42.500 euro bij.
  • De werkloosheidsuitkeringen is een fors bedrag, moet er niet meer ingezet worden op preventie?
  • En we wachten ook nog steeds op de besparing op gemeentelijke gebouwen zoals eerder toegezegd door het college.

Bij veel gemeenten is versoberd, dit moet ook gelden voor Doesburg!
(Pot met muntjes)

Voor de investering in de Hoge Linie ontgaat ons de noodzaak. Nu wordt er ook nog voor 3 jaar 200.000 euro extra kosten bovenop de toezeggingen gedaan.
Dat is voor de snelle rekenaar een slordige 600.000 extra.
Zijn dit alle kosten? Wat wordt onze financiële bijdrage in de landschapskunstenaar?
En wat levert het op voor Doesburg? Wat zijn de verwachte inkomsten via toerisme?  En wat levert het op voor de echte Doesburger?
Naar onze mening nooit voldoende om zo een investering te kunnen verantwoorden. En naar onze mening is de natuur al een kunstwerk. Je moet er alleen naar leren kijken. En dit kan onder begeleiding van gidsen. Handen af van de Hoge Linie.
(Pot met grond en plantjes van de Hoge Linie)

We zullen het gewoon ronduit zeggen; we missen visie en creativiteit bij het college. Het college komt niet verder dan het verhogen van de OZB met 5%. Wat ons zwaar irriteert is dat bij bijna alles de A status staat.
Dit wijst op geen visie maar leven in de waan van de dag. Ondertussen werd er regelmatig een greep uit de algemene reserves gedaan en houdt men halsstarrig vast aan een minimale bezuiniging door het afschaffen van het schoolzwemmen tegen de wensen van de Doesburgers in.
College wat is uw visie nou? Het beleid is kortzichtig want het is niet voldoende om alleen aan de coalitie afspraken te voldoen. En of dat lukt dat laat ik aan de coalitie partijen zelf over.
(Pot Bagger met tekst Onwelriekende Rivierslib)