Hulp in het huishouden wordt geen algemene voorziening

21 oktober 2015

Hulp in het huishouden wordt geen algemene voorziening

De geplande algemene voorziening voor ondersteuning van het huishouden wordt per 01 januari 2016 een gestructureerd huishouden. Nadat de keukentafelgesprekken een half jaar waren verzet is nu de algemene voorziening van de baan.

De SP Doesburg heeft vanaf het eerste moment geageerd tegen het plan van gemeente Doesburg om van de hulp bij huishouden een algemene voorziening te maken omdat we vinden dat iedereen van deze voorziening gebruik dient te kunnen maken.

De gemeente bedoelt met de nieuwe term gestructureerd huishouden dat men huishoudelijke ondersteuning krijgt waardoor iedereen gebruik kan maken van een opgeruimde en functionele huiskamer, slaapvertrek, keuken en douche/toilet.

Het is de bedoeling van de gemeente dat gestructureerd huishouden in de gemeente Doesburg verzorgd wordt door de huidige aanbieders tegen gelijkblijvende uurtarieven.

De gemeente meldt als reden dat de algemene voorziening niet wordt aangeboden omdat deze momenteel te gecompliceerd is vanuit juridisch en organisatorisch oogpunt. Onze vertaling is dat men is geschrokken van de succesvolle rechtszaken die worden gevoerd in omliggende gemeenten door onze jurist Kevin Wevers en de acties in samenwerking met de fnv.

Hoe blij de SP ook is met dit behaalde succes u kunt er van op aan dat we door zullen knokken om het voor onze ouderen. Onze ouderen worden al uit verzorgingshuizen gejaagd, moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven. De SP eist dat zij een menswaardige, respectvolle verzorging krijgen. En dat de Thuiszorgmedewerkers hun werk kunnen blijven doen met hun hart, zonder gedegradeerd te worden tot een poetsmachine. Omdat we allemaal mensen zijn.