Doesburgse gemeenschap betaalt fractieassistenten

11 december 2015

Doesburgse gemeenschap betaalt fractieassistenten

De fracties van gemeente Doesburg, op de SP en Groen Links na, hebben besloten om de fractieassistenten een financiële vergoeding te geven. De redenen die zij opgeven zijn divers, van waardering voor hun inzet en vergoeding voor IPAD voor papierloos vergaderen, tot scholing. Het komt er echter op neer dat de fractieassistenten betaald worden van gemeenschapsgeld.

Fractieassistent voor de SP Marion Berends maakt zich erg boos. “Ik heb de gemeenteraad ronduit gevraagd waar ze mee bezig is. In deze tijd waarin van iedereen geëist wordt om een stukje in te leveren, waarin steeds meer gevraagd wordt van vrijwilligers, wel een greep in de algemene middelen doen om de eigen mensen te spekken. Raadsleden krijgen een vergoeding, en als zij geholpen worden door fractieassistent, dan kunnen zij ook besluiten een deel aan hen af te staan.

Het argument dat de fractieassistent zich zo meer gewaardeerd wordt vind Marion Berends beneden alle peil. “Als het je alleen gaat voor waardering in financiële vorm vind ik dit goedkoop. Ik haal de waardering uit de punten die we bereiken voor mensen.”

De SP vindt scholing de verantwoording van de partijen zelf. Je leidt zelf je mensen op en je doet dat uit eigen middelen. Je kan die verantwoording niet afschuiven op de gemeenschap. De raad steunt en kreunt als er geld wordt gevraagd om een probleem van de Doesburgers op te lossen omdat er structureel geen geld is. Dan zouden fractieassistenten wel structureel betaald kunnen worden? “Dat is met twee maten meten,” oordeelt SP fractievoorzitter Patrick Ott.

Dat de fractieassistenten de vergoeding nodig hebben om een IPAD te kopen voor het papierloos vergaderen wijst Marion Berends ook van de hand. “Dit is de verantwoording van de partijen zelf. Als dit niet lukt moeten fractieassistenten een beroep doen op de onkostenvergoeding van hun partij. Natuurlijk wat lastig als een partij geen geld heeft maar dan ga je je probleem niet afschuiven op de gemeenschap door daar geld weg te halen. Geld dat burgers hard nodig hebben om brood op de plank te hebben en niet om een leuk speeltje te kunnen kopen".

SP Doesburg vraagt de vijf partijen die deze vergoeding wensen dringend om dit onzalig plan terug te trekken. We doen een beroep op de fractieassistenten zelf om hun fracties te vragen dit stop te zetten. Zorg voor je medemens fractieassistenten, niet voor jezelf. Want voor je medemens heb je deze taak op je genomen.