Eerlijke loon voor medewerkers in sociale werkvoorziening

21 december 2015

Eerlijke loon voor medewerkers in sociale werkvoorziening

In de raad van december heeft de SP een motie ingediend om de werknemers van de sociale werkvoorziening een steuntje in de rug te geven om tot een actuele CAO te komen. Tot onze verbazing was er geen meerderheid om de motie aangenomen te krijgen.

ie werd het college op gedragen om;
Schriftelijk aan de VNG te melden, dat de ingezette verkenningen om te komen tot een CAO SW worden ondersteund, dat daarbij dus ook dient te worden gesproken over een rechtvaardige loonontwikkeling. En druk op het rijk uit te oefenen om deze loonontwikkeling mogelijk te maken.

Indirect zijn de werknemers van de sociale werkvoorziening in dienst van de gemeente en laat de gemeente de uitvoer over aan de werkvoorziening Midden Gelderland beter bekend als Presikhaaf. De SP is van mening dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor deze medewerkers, daarbij hoort ook de inzet voor de arbeidsvoorwaarden en dus de CAO.

Doordat de afgelopen 5 jaar de werknemers geen compensatie van koopkracht hebben gekregen, werkt een deel van de medewerkers bij de SW inmiddels zelfs onder het minimumloon. Een beperkte loonsverhoging die wel voor ambtenaren mogelijk is gebleken, maar voor deze doelgroep onbespreekbaar was. Dit leidt volgens de SP tot doelgroepen discriminatie.

Er werd onvoldoende steun gevonden voor de motie. Terwijl in Arnhem deze motie ingediend werd door de PvdA was de argumentatie van de PvdA in Doesburg niet te volgen. D66 zei haar steun toe maar trok haar steun plots weer in. De SP zal de partijen de komende tijd flink aan de tand voelen om duidelijk te krijgen wat het standpunt is met betrekking tot medewerkers in de sociale werkvoorziening. Want iedereen verdiend een eerlijke loon.