Doesburg snijdt in de vervoersvoorziening

29 januari 2016

Doesburg snijdt in de vervoersvoorziening

Het College van Doesburg heeft besloten om ook de vervoersvoorziening te bekijken. Keukentafelgesprekken hierover zijn echter in de praktijk niets meer dan de mededeling dat de voorziening wordt stop gezet.

Op vragen van de SP blijkt dat de keukentafelgesprekken over huishoudelijke hulp in 93 gevallen is gecombineerd met de gesprekken over de vervoersvoorziening. Dit zou zijn gebeurd om zowel de cliënt als het zorgloket minder belastend zijn. De SP betwijfeld dit. Het zou voor veel mensen juist overzichtelijker zijn geweest als de dingen gescheiden waren gehouden. Dat het zorgloket hierdoor minder belast zou zijn klopt zeer zeker niet. Om de gesprekken aan te gaan was een extern bureau ingehuurd.

“Dat degenen die het gesprek afnamen niet de indruk kregen dat de gecombineerde gesprekken extra druk gaven, begrijp ik wel,” vertelt fractievoorzitter Patrick Ott. “Dit gaat veelal om mensen die snel berusten in nare situaties, hoe moeilijk het ook voor hen gaat worden. Het College had beter moeten weten en de zaken gescheiden moeten houden. Deze manier van werken is eigenlijk dom te noemen.”

Er wordt uit het oog verloren dat dit weer een nieuwe grote klap is voor degenen die al jarenlang zich moeten redden van een laag inkomen. Ook vertelt activist voor Chronisch zieken en gehandicapten Berends, “In de Openbare Besluitenlijst van 20 oktober staat bovendien dat wanneer mensen niet van de meest gangbare oplossingen gebruik kunnen maken er naar een passende oplossing wordt gezocht. Daar hoor ik niets meer over. Iedereen wordt nu de Regiotaxi of Openbaar Vervoer ingejaagd en er wordt geen rekening gehouden met mensen voor wie dit, medisch of anders, onmogelijk is.

SP Doesburg roept het College dringend op om ruimhartig om te gaan met het toe kennen van een vergoeding. Want dit gaat net als het gekozen beleid voor Chronisch zieken en Gehandicapten voor veel financiële problemen zorgen. Ondertussen kunnen degenen die getroffen zijn door deze maatregelen van harte terecht bij SP Doesburg als zij hulp willen met het maken van bezwaar.