Gepast beleid voor chronisch zieken en gehandicapten komt langzaam op gang

13 januari 2016

Gepast beleid voor chronisch zieken en gehandicapten komt langzaam op gang

Foto: Frans Schilderman

Al in oktober stelde de SP schriftelijke vragen over het beleid van gemeente Doesburg over het wegvallen van de tegemoetkomingen voor chronisch zieken en gehandicapten. Immers hebben alle gemeenten hiervoor een zak geld gekregen plus alle gegevens van het CAK. De reactie was bedroevend. Het beleid was dat het geld gebruikt werd voor een bezuiniging te financieren en de chronisch zieken en gehandicapten werden afgeserveerd naar de collectieve zorgverzekering van de gemeente.

Natuurlijk nam de SP hier geen genoegen mee. De gemeente had immers toe gezegd in het Plan armoedebestrijding om van chronisch zieken en gehandicapten een speerpunt te maken. Met dit beleid komen juist veel mensen uit deze groep in financiële problemen. Die signalen kwamen al naar de SP toe en de heer Berends was van harte bereid om het op dit punt persoonlijk met de gemeente op te nemen.

“Helaas hoor ik zelf ook tot de chronisch zieken,” vertelt Jelle Berends. “Toen ik in september op onderzoek uit ging hoe de zaken nu voor ons geregeld werden ben ik erg geschrokken. De enige manier om nog iets van je zorgkosten terug te krijgen is een enorm dure ziektekostenverzekering. Die kan ik, en vele anderen, mij niet veroorloven. Dus heb ik het op me genomen om voorvechter te zijn voor alle chronisch zieken en gehandicapten en de problemen die uit dit beleid voortvloeien aan de gemeente voor te leggen.”

De brief die Berends stuurde had het effect wat de schriftelijke vragen van de SP beoogd hadden, maar het College niet wenste in te zien. Het College geeft nu toe dat ze zich bewust was van de ontoereikendheid van het beleid, daarom was het voornemen om in begin 2016 te komen met gerichter beleid voor deze doelgroep.

“Dat is mooi en daar zijn we blij mee,” stelt Patrick Ott, fractievoorzitter van de SP. “Maar nu horen we dat het nog minstens tot april duurt voor het beleid wordt aangepast. Dat duurt veel te lang. Zeker gezien het feit dat de SP al in oktober aan de bel trok. Waarom is er toen niet adequaat gereageerd?”

“Veel mensen uit deze doelgroep zit al meer dan een jaar in een situatie dat ze hun zorgkosten niet of nauwelijks op kunnen brengen,” vertelt Berends. “Ik hoor steeds meer schrijnende verhalen. Het is de hoogste tijd dat deze mensen nu snel geholpen worden voordat ze in diepe schulden raken, met alle gevolgen van dien.”

De SP vraagt dan ook van gemeente Doesburg geen minuut meer te verspillen, liefst morgen met een beter beleid te komen en de doelgroep te compenseren voor de financiële problemen die ze gehad hebben. Bewijs dat chronisch zieken en gehandicapten inderdaad uw speerpunt zijn.