Het politieke circus om de kermis

12 oktober 2016

Het politieke circus om de kermis

In de lokale pers zijn er divers opinies geplaatst door politieke partijen omdat bij de commissie VROM/BO van de gemeente Doesburg gesproken is over de toekomst van de kermis.

De SP laat zich niet leiden door sentimenten maar stelt de veiligheid van bewoners en bezoekers boven alles.

We missen echter in de overweging van de gemeente wat voor soort kermis het moet worden. Dat is bepalend voor de locatie eisen. Het is een groot verschil of het een kermis wordt voor kinderen, zonder gokautomaten of juist met enorme attracties.

Alles kan brandveilig gemaakt worden maar daar zit een kostenplaatje aan, zoals de brandweer bevestigde. De SP is van mening dat de gelden van Doesburg beter besteed dienen te worden want er zijn goede alternatieve locaties genoemd. De kermisexploitanten staan bijvoorbeeld in de huidige setting zeer positief tegenover locatie "de Bleek".

Kortom de kermis moet blijven want het heeft een belangrijke functie voor de sociale samenhang en geeft aanleiding om erop uit te gaan met het gezin, familie of vrienden maar moet wel veilig zijn.

Omwille van de veiligheid van bezoekers en bewoners is de SP voor verplaatsing van de kermis in de huidige vorm naar een locatie buiten het centrum.