Kadernota 2018

13 juli 2017

Kadernota 2018

Dinsdag 11 juli is de kadernota 2018 behandeld in de gemeenteraad van Doesburg. Hierin staan voorstellen voor aanpassingen in de begroting. Deze zijn heel bescheiden aangezien er volgend jaar verkiezingen zijn en dan de coalitie een geheel andere vorm kan hebben. Hieronder vindt u onze bijdrage:

Voor ons ligt de kadernota. Hiermee gaat men mee aan de slag om een goede begroting te maken. Waarvoor wij als SP Doesburg strijden; is dat dit ook wat goeds kan doen en brengen voor de Doesburgse kinderen, gezinnen en ouderen. En niet alleen maar voor de toeristen.

Dat we veel goeds doen aan Cultuur dat hebben we al vastgelegd een paar maanden geleden en dit ziet er goed uit. De subsidies voor de twee geregistreerde musea zijn vastgesteld en er is een bescheiden subsidiepot voor nieuwe initiatieven.

Ook zijn eindelijk de mensen aan de beurt van het buurtschap Noord-Oost zodat nu eindelijk de Zomerweg, Eekstraat en Nieuwe Eekstraat onderhanden worden genomen. Doordat raadslid Franken van onze partij naar bijeenkomsten is geweest en met de fietstocht heeft meegedaan zijn wij ervan overtuigd hoe de buurtschap het wil optie C, dat dat ook mogelijk moet zijn. Daar maken we graag ruimte voor.

We zien de uitvoering van de aangenomen motie "verlaging van de eigen bijdrage van de WMO, 150% van het sociale minimum" ingediend door SP, Groen Links, D66 en de PVDA graag zo snel mogelijk tegemoet.

Ook blijven we aandacht vragen voor de kwetsbaren onder ons, En dat zijn niet alleen de chronisch zieken, of ouderen maar ook onze Doesburgse mensen die nu nog bij Presikhaaf Bedrijven aan het werk zijn. Deze mensen hebben er niet om gevraagd. Die hebben ook niet een beperking voor maar even maar voor de rest van hun leven. Laten we dus nu ook goed naar ze luisteren en inspelen op hun behoefte.

Dan hebben we nog jeugdigen, bijvoorbeeld leerlingen die van het VSO (voortgezet speciaal onderwijs) komen, ook voor hen vragen we dat ze de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Zij moeten goed worden begeleid naar werk of bijgestuurd worden opdat ze voldoende starter kwalificaties hebben voor de arbeidsmarkt. Er komt een enorme vraag naar ambachtslieden, hier dient op worden ingespeeld.

Graag zien wij van de SP natuur en milieu educatie weer in de begroting. Hier is ruimte voor. In de raadsvergadering van 30 maart waren hier in deze raadszaal jeugdigen van de basisscholen om aan de raad te laten horen en merken hoe erg ze dit vonden dat het werd wegbezuinigd. Daarom hebben we een oproep gedaan naar de partijen: want wanneer we er nu voor zorgen dat Natuur en Milieu educatie blijft ,kunnen zelfs wij ouders van onze kinderen leren….. want zeg nou zelf wist iedereen hier dat een zilvermeeuw de eerste 2 jaar van zijn leven blauw is en na die 2 jaar pas de kleur krijgt van een volwassen zilvermeeuw.