SP voor behoud en bescherming de Fraterwaard

15 maart 2018

SP voor behoud en bescherming de Fraterwaard

Foto: st fraterwaard / st fraterwaard

Agnes Kant was tijdens haar werkbezoek van 17 maart in gesprek met Mevrouw Frankot van stichting Fraterwaard.

Vanaf het begin is de koers van de plaatselijke en regionale overheden duidelijk: de uitbreiding moet en zal er komen in de Fraterwaard. De SP is hierover ook duidelijk: behoud en bescherming van natuurgebied Fraterwaard!

De Fraterwaard, waar de uitbreiding plaats moet vinden is geen eigendom van de Gemeente. De eigenaar Stichting Twickel is fel tegen de plannen en verleent geen medewerking. Ook is de Fraterwaard een beschermd natuurgebied onder Natura-2000. Om tot onteigening van een dergelijk gebied over te gaan is een complexe rechtszaak nodig die niet perse succesvol is. Bovendien is het gebied overloop gebied van de IJssel. Om de rivier de ruimte te geven zijn al diverse bedrijven onteigent en als er dan gebouwd wordt in deze "winterberging" dan gaat dat leiden tot veel en grote schadeclaims.

Agnes Kant:" De gemeente Doesburg danst hier duidelijk naar de pijpen van de bedrijven die schermen met werkgelegenheid. Natuurlijk is dat belangrijk. Maar er is geen enkel bewijs van toename van werkgelegenheid. En bovendien als men wil uitbreiden moet dat dan ten kosste gaan van een natuurgebied? Laat er eerst maar eens een onafhankelijk onderzoek gedaan worden naar de gevolgen en reële alternatieven. "