GEEN STEUN VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING VAN DOESBURGSE PARTIJEN

3 mei 2018

GEEN STEUN VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING VAN DOESBURGSE PARTIJEN

Foto: sp / sp

In de raadsvergadering van April heeft de SP een motie ingediend waarin het college werd opgeroepen om zich uit te spreken tegen de plannen voor loondispensatie van Rutte III. Deze plannen maken het mogelijk om mensen met een beperking onder het minimumloon uit te betalen. Een onzalig plan, vindt de SP, dat deze groep mensen ongelijk behandeld en degradeert tot tweederangs burgers. Alhoewel de motie sympathiek werd bevonden verstopten de partijen zich achter het feit dat de financiele conseqeunties niet berekend kunnen worden.

Loondispensatie houdt in dat een werkgever niet langer het minimumloon hoeft uit te betalen aan werknemers met een beperking. In plaats daarvan mag de werkgever een lager loon uitbetalen, en vult de gemeente dit loon aan tot bijstandsniveau. Dit heeft enorme nadelige gevolgen voor deze groep mensen. Zo bouwen ze minder of niet langer pensioen, ww en wia rechten op, en moeten ze eerst hun vermogen opmaken voordat hun loon wordt aangevuld door de gemeente. Wie een partner met eigen inkomen heeft krijgt in veel situaties zelfs helemaal geen aanvulling. Het risico is hierdoor levensgroot dat deze mensen in de schulden komen, of besluiten maar niet te gaan werken omdat het toch nauwelijks iets oplevert.

De plannen voor loondispensatie zijn zeer omstreden. Volgens het College voor de Rechten van de mens zijn ze strijdig met de mensenrechten van mensen met een beperking omdat ze leiden tot ongelijke behandeling. Het CPB heeft berekend dat de plannen geen enkele baan extra opleveren, waarmee de reden voor het invoeren van deze plannen vervalt en het alleen nog maar een ordinaire bezuiniging is. Ook vakbonden en belangenorganisaties hebben zich uitgesproken tegen deze wet, en de beweging "Wij Staan Op!" heeft meer dan 80.000 handtekeningen verzameld van mensen die tegen deze plannen zijn.

"Het minimumloon is bedoeld als bescherming voor alle werknemers, en dat moet ook vooral zo blijven", vindt SP'er Heidy Melissen die de motie indiende. "Doesburg wil graag een inclusieve gemeente voor iedereen zijn, en dan mag je er nooit mee akkoord gaan dat mensen anders behandeld worden op grond van een beperking".