16 huisartsen en hun patiënten de dupe van wisseling zorgverzekeraar in de Achterhoek, onacceptabel volgens ons!

21 januari 2022

Door een opgelegde wisseling van zorgverzekeraar (https://www.destentor.nl/achterhoek/16-huisartsen-in-de-achterhoek-de-dupe-van-wisseling-zorgverzekeraar-we-hebben-straks-minder-tijd-voor-u~ac7c7861/) krijgen 16 Achterhoekse huisartsen minder tijd voor de zorg voor hun patiënten.  Ook staan er banen bij de verschillende huisartspraktijken op de tocht. Volgens deze huisartsen zitten ze in een situatie waarin ze een ‘’speelbal van de zorgverzekeraars’’ zijn.

Met termen als ‘marktaandeel’ en ‘preferente verzekeraar’ verschuilen Menzis en Zilveren Kruis zich achter de marktwerking in de zorg. De bezuinigingsdrift van Zilveren Kruis zorgt ervoor dat de huisartsen en medewerkers minder tijd aan hun patiënten kunnen besteden. Hierdoor komt de zorg in de knel.

Het is maar weer eens een voorbeeld dat marktwerking in de zorg absoluut niet werkt. We hebben hier nationaal en regionaal al talloze voorbeelden van gezien, van de sluiting van ziekenhuizen tot mensen die zorg mijden om een té hoog eigen risico. Daarbovenop heeft Rutte IV ook nog weer bezuinigingen op de zorg aangekondigd. De Achterhoekse verzekeraarskwestie past in het rijtje van meer markt en minder zorg.

Het is niet voor niets dat de SP al jaren zegt dat we moeten stoppen met de marktwerking in de zorg (https://www.sp.nl/thema/zorg). Ons kamerlid Maarten Hijink heeft dan ook vragen gesteld aan de minister over wat er nu weer gebeurt in de Achterhoek: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2022Z00382&did=2022D00819

Iedereen in Nederland, ook inwoners van de Achterhoek, verdient het dat de zorg voor hun belangrijker wordt gevonden dan de financiële winsten van zorgverzekeraars. Tijd om te stoppen met de marktwerking in de zorg!