Willem Bouman: "Doesburg groot genoeg voor twee voetbalclubs"

30 december 2005

Willem Bouman: "Doesburg groot genoeg voor twee voetbalclubs"

Weet u het nog? Een tijd geleden ontstond enige commotie toen ik me als sportwethouder bereid toonde steun te geven aan Sportclub Angelo Vooruit voor het organiseren van zaalvoetbal in de Docshophal, dat met name gericht was op de ongeorganiseerde voetballende jeugd.

Ik vond het echt prima, een zeer groot deel van de doelgroep kwam immers uit Doesburg en het verwijt dat dit ten koste zou gaan van Doesburg vond ik echt onzin. Je moet mijns inziens als bestuurder gewoon kijken naar wat er gebeurt en daarop durven inspelen. Inmiddels is de Docshophal een kringloopcentrum geworden en de opzet van toen kan niet meer. Maar gelukkig wordt er doorgevoetbald, in de laatste decembermaand, onder regie van Sportclub Doesburg en de breedtesport. Het wordt opgeluisterd door weer iets heel nieuws: street- en breakdance door Doesburgse jeugd, allemaal voorbereid in de voorbije maanden!

Net als Sportclub Doesburg blijft Angerlo Vooruit van groot belang voor onze stad. Het gesteggel in de Doesburgse politiek over de toekomstige rol van Sportclub Doesburg (buurtclub? club voor de stad? gefuseerde club voor de regio?) vind ik onzinnig, enerzijds omdat sportclub Doesburg zelf wel kan bepalen welke rol men zichzelf toedicht in de toekomst, anderzijds omdat de bestaande situatie wordt genegeerd: in Angerlo zit een club die een niet weg te denken rol heeft in het eigen dorpsleven, maar die ook voor Doesburg van enorme waarde is! Veel van onze talenten komen er tot ontwikkeling, prima. Aan de andere kant van de stad is Sportclub Doesburg actief, met leden uit heel Doesburg en een grote groei onder de jeugd van de Ooi en de Molenvelden. Ook prima! De club heeft zelfs ambitieuze plannen om van de Ooi een perfecte jeugdlocatie te maken en daarmee een wat mindere periode definitief achter zich laten. Kortom, beide clubs timmeren aan de weg naar een goede toekomst en dat proces kunnen we maar beter niet verstoren. Wel waar nodig steunen.

Natuurlijk, ook andere belangen moeten in onze stad gediend worden. De jeugd groeit op en wil straks ook wonen. De natuur en de historische omgeving zijn ook van belang, dus je kunt niet overal bouwen. Ik denk dan: laten we proberen al deze belangen te verenigen en er samen het beste uit te halen voor Doesburg. In Angerlo is geïnvesteerd in een vernieuwde accommodatie. Goeie zaak. Met steun van de gemeente Doesburg moet nu snel het meest noodzakelijke gedaan worden om de enthousiaste jeugd van Sc. Doesburg op de Ooi-locatie fatsoenlijk op te vangen. Wat mij betreft mogen ze daar dan definitief blijven, maar dat zien we straks veder wel. Voetballend Doesburg komt in deze jaren op een hoger plan. Linksom of rechtsom

Vorige columns van Willem Bouman