Onveilige situatie bij dagbesteding en inloop op Beumerskamp

2 mei 2014

Onveilige situatie bij dagbesteding en inloop op Beumerskamp

De SP eist van het college maatregelen om de onveilige situatie op de Beumerskamp op te lossen en tevens een omgeving van gelijke kwaliteit qua hygiëne en comfort te creëren als dat op de Linie 4 het geval was.

In de eerste plaats maakt de SP zich ernstig zorgen over de veiligheid van de deelnemers en vrijwilligers. Er zijn geen zichtbare maatregelen genomen voor brandpreventie of richtlijnen bij calamiteiten. Door ruimtegebrek zijn doorgangen geblokkeerd zodat er in noodsituaties snel paniek zal uitbreken.

Dit ruimtegebrek speelt verder door. Materiaal kan niet worden opgeborgen door gebrek aan kastruimte. De ruimten zijn kleiner geworden zodat er met de activiteiten van de inloop geschoven moet worden. In sommige gevallen moeten er zelfs activiteiten vervallen om de ouderen van de dagopvang rust kunnen geven. Deze hebben namelijk erg veel last van de drukte en het rumoer van de activiteiten waar ze nu veel dichter bij zitten dan in de vorige situatie.

Als andere grote struikelpunten noemt de SP de hygiëne en ventilatie. Er is geen warm water en er zijn maar twee toiletten beschikbaar. Inpandig is er geen invalidentoilet, daarvoor moet men buitenom. De ventilatie is erg slecht, deze voorziening bestaat uit één ventilatierooster in een raam en één ventilatiekanaal in een plafond. Ramen kunnen niet geopend worden.

Daarom wil de SP dat het college hun belofte na komt om voor de dagopvang en inloopactiviteiten van Caleidoz adequate, gelijkwaardige voorzieningen te treffen zoals op de Linie 4 het geval was. Locatie Beumerskamp is dat (nog) niet. Veiligheidsmaatregelen hebben eerste prioriteit maar de locatie dient ook verbeterd te worden op het gebied van hygiëne, ventilatie, berging en geluidisolatie.